Przejdź do treści

Oszuści często podszywają się pod najbliższych!

  • przez

Jednym z najczęstszych sposobów oszustw wycelowanych w seniorów jest tzw. „metoda na wnuczka”. Ma ona na celu wykorzystywanie bliskich relacji – najczęściej relacji rodzinnych. Pomimo ostrzeżeń pojawiających się w telewizji, prasie czy w radiu, wciąż wielu seniorów daje się nabrać na te profesjonalnie zorganizowane przedstawienia. Należy przede wszystkim zauważyć, że oszuści bardzo często zmieniają narracje i metody jakich używają, aby przekonać starsze osoby do ujawnienia swoich danych czy przekazania pieniędzy pod pozorem pomocy najbliższej rodzinie.

Pamiętajmy, że osobami najbardziej narażonymi na tego typu działalność są samotnie mieszkające osoby starsze, jednocześnie posiadające rodzinę – niekoniecznie mieszkającą w tej samej miejscowości.

Oszuści często posługują się książkami telefonicznymi bądź zdobywają informacje od sąsiadów podszywając się pod kogoś bliskiego lub np. pracownika spółdzielni mieszkaniowej. Z tak przeprowadzonej selekcji wybierają osoby o imionach często występujących u osób starszych, następnie dzwonią na wybrany numer telefonu. Rozmowa prowadzona jest w taki sposób, aby oszukiwana osoba uwierzyła, że rozmawia z kimś ze swojej rodziny i sama wymieniła jego imię oraz inne dane, pozwalające przestępcom wiarygodnie pokierować dalszą rozmową. 


Warto przytoczyć w jaki sposób oszuści podszywają się pod najbliższych celem dokonania oszustwa wyłudzenia pieniędzy lub danych które potem mogą posłużyć do kolejnych oszustw skierowanych przeciwko majątkowi starszej osoby.


Podszywanie się pod wnuczka starszej osoby to najczęstsza z metod – oparta jest w znacznym stopniu na zaufaniu seniorów do najbliższej rodziny i chęci natychmiastowej pomocy. Najczęściej tzw. „wnuczek” lub „wnuczka” potrzebuje bardzo pilnie pewnej sumy pieniędzy. Oczywiście oszuści mogą tutaj zmieniać historię bardzo dynamicznie i oprócz fałszywego „wnuczka” bardzo często zaangażowane są też inne postronne osoby, które mogą też w imieniu tej bliskiej osoby dzwonić do ofiary – w ten sposób może być tłumaczony fakt, że ofiara nie rozpoznaje głosu bliskiej osoby.


Zachowania, na które szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę w przypadku takiego kontaktu: W rozmowie dzwoniący prosi o udzielenie pilnej pożyczki, stosując różnorodne opowieści. Bardzo często jest to próba wykorzystania współczucia – np. choroba, potrzeba pilnego zakupu na studiach, opłaty za dodatkowe zajęcia. Zdarza się, że dzwoniący nie wskazuje żadnego celu, na który potrzebuje pieniędzy, lecz niemal zawsze prosi o dyskrecję wobec innych członków rodziny. Zapewnia także o bardzo szybkim i osobistym zwrocie gotówki.


Pamiętajmy, aby informować naszych najbliższych o tym żeby zawsze w takich przypadkach skontaktowali się z nami osobiście w celu potwierdzenia potrzeby pomocy – jest to najlepsza forma weryfikacji.