Przejdź do treści

Metody oszustów wciąż ewoluują

  • przez

Oszuści, którzy starają się wyszukiwać ofiary wśród starszych osób stale zmieniają wykorzystywane metody, jednak najczęściej oparte są one na wykorzystywaniu empatii starszych osób wobec życiowych tragedii najbliższych osób.


Kiedy nagle „ktoś bliski” potrzebuje pożyczyć pieniądze.
Często oprócz pożyczki na cele związane np. ze zdrowiem czy studiowaniem oszuści grając na emocjonalnym przywiązaniu ofiary do rodziny budują scenariusze oparte także np. o to że bliska osoba – syn/córka spowodowali wypadek, za który będą ścigani przez policję… jednak mogą uniknąć tych problemów, tylko muszą szybko zapłacić osobie która teoretycznie jest poszkodowana w tym zdarzeniu – pojawia się tutaj obawa o odpowiedzialność, poczucie chęci pomocy. Bardzo często przy tego typu oszustwie wszystko dzieje się niezwykle szybko, a oszuści obserwując reakcje ofiary potrafią także zwiększać swoje żądania finansowe. Kiedy nie jest możliwe sprostanie wymaganiom stawianym przez oszustów, zaczynają oni żądać np. biżuterii.

Kiedy „bliska nam osoba” potrzebuje wsparcia.
Innym przykładem oszustwa opartego na zaufaniu do członków bliskiej rodziny jest prośba związana z problemami rodzinnymi/ zdrowotnymi z czym wiąże się najczęściej ze strony oszustów przekonywanie ofiary, aby wszystko pozostało w tajemnicy pomiędzy nimi: „bardzo proszę niech to zostanie na razie między nami” – ten prosty zabieg ma zapewnić oszustom więcej czasu na przeprowadzenie całego scenariusza przestępstwa. Czasami oszuści wykorzystują bliską relację ofiary nie tylko z rodziną, ale z np. z przyjaciółką – w takich sytuacjach pojawiają się prośby o wsparcie ze strony fałszywej przyjaciółki lub jej fałszywych członków rodziny – co dodatkowo utrudnia możliwość weryfikacji przez ofiarę, że ma do czynienia z oszustami.


Kiedy dzwoni do nas konsultant ZUS/banku lub innej instytucji.
Pamiętajmy, aby w trakcie rozmów telefonicznych nie udzielać zbyt wielu informacji które potem mogą być wykorzystane przez oszustów. Niestety oszuści wykorzystują zaufanie Seniorów do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na bardzo wiele różnych sposobów. ZUS na swoich stronach internetowych informuje, iż pojawiły się przypadki oszustów podających się za pracowników ZUS oferujących pomoc w uzyskaniu unijnego świadczenia 500 plus. Oszuści w tym przypadku zapukali do drzwi seniorki i Zapowiedzieli wizytę lekarza orzecznika ZUS, który miałby ją za chwilę przebadać.


Oszuści w celu uspokojenia i wzbudzenia zaufania seniorki poinformowali, że lekarz orzecznik ZUS był również u jej sąsiadki, w klatce obok. W trakcie wizyty oszuści pytali seniorkę m.in. czy pobiera emeryturę, w jakim terminie, czy jest wypłacana na konto, czy przynosi ją listonosz, czy mieszka sama i jak daleko mieszka od niej rodzina. Emerytka musiała także pokazać swoją dokumentację medyczną.


Pamiętajmy, aby zawsze weryfikować kontakt telefoniczny ze strony instytucji – szczególnie wtedy kiedy konsultant chce od nas uzyskać dane wrażliwe.


W przypadku, kiedy pojawiają się jakieś wątpliwości co do pochodzenia / autentyczności wiadomości elektronicznej z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, najlepiej jest skontaktować się telefonicznie z najbliższą placówką ZUS lub Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00
Bądźmy czujni i informujmy najbliższych.