Przejdź do treści

Nowe technologie w służbie oszustów

  • przez

Nie jest zaskoczeniem, że oszuści wykorzystują spektrum możliwości jakie dają nowe technologie, media społecznościowe czy powszechnie wykorzystywane komunikatory internetowe.

Spoofing telefoniczny
Coraz częściej oszuści wykorzystują metody tzw. Spoofingu telefonicznego. Polega on na podszywaniu się pod dowolny numer lub nazwę kontaktu. Pomimo, że telefon odbiorcy wyświetla daną informację o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny. W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów. Oszustwo może polegać na kontakcie telefonicznym i próbie pozyskania danych wrażliwych które następnie przez oszustów będą mogły być wykorzystane w celu dokonanie przestępstwa np. zaciągnięcia w imieniu ofiary zobowiązania pożyczki o której to pożyczce ofiara nie będzie miała świadomości. Ta metoda wykorzystywana jest również przez oszustów do próby pozyskania danych do logowania do systemów informatycznych PUE ZUS.
Ta metoda często wykorzystywana jest również w celu podszywania się przez oszustów pod konsultantów banku. Pamiętajmy, że istnieją technologie które pozwalają podszywać się pod dowolny identyfikator dzwoniącego – a to może być bardzo groźne kiedy zobaczymy że dzwoni do nas bank a w rzeczywistości będzie to oszust który będzie chciał wykorzystać nasze zaufanie. Oszuści mogą w łatwy sposób ukryć swoją tożsamość, tym bardziej że niektórzy dostawcy usług umożliwiają użytkownikowi skonfigurowanie wyświetlanego numeru, co niezwykle utrudnia zorientowanie się, że mamy do czynienia z oszustwem.
Najczęściej oszuści informują ofiarę, że zauważyli nietypową aktywność na koncie bankowym i pilnie radzą jej, aby przelała pieniądze na inne konto. Takie działanie często usuwa wszelkie nasze wątpliwości.

Rozmowa z kimś bliskim za pomocą komunikatora może być groźna.
Zwłaszcza wtedy gdy oszuści włamią się na słabo zabezpieczone konto kogoś nam bliskiego i rozpoczną zupełnie normalną dla nas konwersację – tym bardziej, że będą mogli się przygotować i zapoznać z naszymi wcześniejszymi rozmowami. Podczas takiej rozmowy mogą wysłać nam liska do otworzenia, który będzie dla nas groźny. Mogą też poprosić o szybkie wsparcie w płatności mobilnej.
Pamiętaj aby nigdy w internecie nie podawać swoich danych logowania komukolwiek – nawet jeżeli pisze to najbliższa osoba i potwierdzisz, że to faktycznie w tym momencie rozmawiasz z nią np. poprzez rozmowę telefoniczną to pamiętaj, że na Twój lub bliskiej osoby komunikator w przyszłości mogą włamać się oszuści którzy w ten sposób uzyskają dane potrzebne do oszustwa.

Zawsze korzystajmy z podwójnego uwierzytelniania jeżeli chodzi o dostęp do naszej bankowości elektronicznej i korzystajmy tylko na urządzeniach co do których mamy zaufanie. Staraj się informować najbliższych o nowych metodach oszustw, i zawsze uczulaj ich aby nie ulegali emocjom w takich momentach.